Du har sikkert hørt om søkemotoroptimalisering før, og hvordan det er et essensielt verktøy for digital markedsføring. Søkemotoroptimalisering (SEO) er satt opp av flere forskjellige elementer, og det å vite hva de er og hvordan de fungerer kan gi deg en fordel ovenfor konkurrentene dine. Søkemotoroptimalisering er så viktig fordi det gjør nettsiden din mer synlig, noe som igjen betyr mer trafikk som gir muligheten til en større kundebase og større konverteringsgrad.
Før var det kun søkeord som var nøkkelen til god optimalisering, nå er det blitt litt mer komplekst. Google endrer sine algorytmer konstant for å unngå at folk skal utnytte løsningen, så det er derfor viktig å følge med i timen. Nøkkelord er fremdeles veldig viktig, og det er viktig å undersøke hvilke søkeord som er relevante for din bedrift og tjenester, og i tillegg se hva konkurrentene dine gjør.
Men hvor skal nøkkelordene ligge? Jo de må ligge i innholdet du har på nettsiden. Her er det viktig at du fyller på med litt mer enn, enn litt for lite. Hvis du har en nettside hvor du har klart å summere opp akkurat hva du tilbyr i én setning, så er det ganske imponerende. Til tross for dette, så trenger Google litt mer informasjon for å kunne indeksere nettsiden din. Du kan se for deg at det løper en liten robot innom siden din som analyserer og leser innholdet. Jo lenger den blir på siden din, jo mer vil den kunne indeksere og bruke for å få deg høyt på søkelistene. Hvis roboten er ferdig på 2 sekunder, så er sjansen for at du havner høyt veldig lav. Innhold kan være tekst, bilder, video, dokumenter og mye mer. Alt blir indeksert hos Google.
Så har du søkemotoroptimaliseringen som du ikke ser. Dette er tekniske ting som backlinks, alt attributter, meta beskrivelser og mye mer. Dette er ting som forteller Google at denne siden har verdifull og har relevant informasjon. I tillegg til dette er det viktig med en teknisk god side som fungerer på mobile enheter, laster raskt og er enkle å forstå. Alt dette blir lest som optimalisering.
Dette er selvfølgelig ting du ikke trenger å tenke på, vi kan nemlig gjøre denne jobben for deg. Kontakt oss gjerne for en analyse av nettsiden din, så kan vi se hva vi kan gjøre.
Referanse
Det er én ting å si at man kan optimalisere en side, det er en annen ting å bevise det. Vi har optimalisert mange sider, og vi ser gjennomsnittlig en økning på organisk trafikk fra 10% til 30% etter en optimalisering er gjennomført. Vi fikk i oppdrag i oktober 2020 om å optimalisere en nettside for én av kundene våre, og kun kort tid etter så vi en tydelig økning i trafikk.
På cirka en måned så vi følgende resultater etter optimalisering:
Vi har jobbet mye med denne kunden og digital markedsføring rundt bedriften. Etter noen måneder til har vi sett en betydelig økning i antall besøk, og dagens tall ser slik ut
Vi har jobbet videre med denne nettsiden i form av annen digital markedsføring i tillegg, så dagens tall ser enda bedre ut. Nettsiden har per dags dato rundt 11 000 visninger hos Google hver uke, hvorav 800 – 1000 klikker seg inn på nettsiden i økende grad.
Søkemotoroptimalisering hjelper mye, og dersom du i tillegg sper på med annonsering på Facebook og Google vil du snart se noen fantastiske resultater. Det skal også nevnes at denne kunden har i tillegg til økt trafikk på nettsiden, også opplevd økt salg og omsetning. Kontakt oss gjerne for mer informasjon om hvordan vi kan hjelpe deg og din bedrift bli synlig.